مقدمه ای بر سئو و بهینه سازی

تا بحال اصطلاحات سئو و بهینه سازی را حتما شنیده اید اما خیلی ها کاملا معنی آن را درک نکرده اند. خب ما تصمیم داریم سئو و بهینه سازی را کاملا بشکافیم تا ذره شبهه برای شما وجود نداشته باشد. سئو مخفف عبارت انگلیسی بهینه سازی موتور جست و جو گر هست (search engine optimization). بهینه سازی هم در معنای لغوی یعنی بالا بردن کیفیت اما تعریفی که در حوزه سایت و دنیای وب می شود استنباط کرد، یعنی محبوب کردن، بالا بردن سرعت، کم حجم کردن، در دسترس قرار دادن، ماندگار کردن، رفع باگ کردن، تحلیل و آنالیز کردن و ….. هر صفت مثبت و خوبی که شما بتوانید بکار ببرید. در اصطلاح وبمستر ها ما از سئو و بهینه سازی زمانی استفده می کنیم که یک وبسایت سئو نشده باشد، خب بهینه سازی و بهینه کردن این سایت بر عهده فردی متخصص در زمینه سئو می باشد که به آن “سئو کار“ می گوییم.

موتور جست و جو چگونه کار می کند ؟

موتور جست و جو چگونه کار می کند ؟

وقتی جست و جویی در یک موتور جست و جو انجام و نتایج جست و جو ارایه می شود. کاربران در مواقع نتیجه ی همکاری بخش های متفاوتی از آن را می بینند. موتور جست وجو قبلا پایگاه داده ی خود را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جست و جو تمام وب را بگردد تا پاسخی برای پرسش کاربر بیابد. بسیاری از خود می پرسند که چگونه امکان دارد گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه در خروجی خود لیست کند؟ در حقیقت گوگل و هر موتور جست و جوی دیگری توانایی انجام چنین کاری را ندارند همه آن ها در زمان پاسخ گویی به کاربران ، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جست و جو می پردازند و نه در همه وب! موتور جست و جو به کمک بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند، آن ها را در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جست و جوی کاربر، تنها در همین پایگاه داده می گردد. موتور جست وجو را می توان شامل سه بخش اصلی دانست که عبارت اند از:

جمع آوری کننده اطلاعات ، اسپایدر (Spider)

بایگانی کننده داده ها،ایندکسر (Indexer)

تحلیل گر درخواست کاربر، (Query Processor)

سئو کار

 

سئو کار کیست ؟

یک سئو کار برای سئو و بهینه سازی در مرحله اول می بایست حداقل این ویژگی ها را دارا باشد:

  1. آشنا با کدنویسی
  2. آشنا با انواع سیستم های مدیریت محتوا CMS
  3. آشنا با ابزار های رایگان و پولی سئو و بهینه سازی (تحلیل های آماری مثل الکسا)
  4. آشنا با ابزارهای تحلیلی اختصاصی گوگل مثل آنالیتیکس و گوگل کنسول
  5. آشنا با روش های مارکتینگ
  6. آشنا با اصول و قوانین اولیه سئو و بهینه سازی ( منابع معتبر مثل moz و woorank را می توانید مطالعه کنید)
  7. آشنا با تولید محتوا و ایجاد خلق مطالب جذاب
  8. آشنا با شبکه های اجتماعی
  9. آشنا با روش‌های مشتری مداری یا CRM
  10. مهمترین و کلیدی ترین فاکتور که از دید سیب سئو بسیار حائز اهمیت است: تجربه و خلاقیت می باشد.

تجربه در هر زمینه ای می تواند حرف اول را بزند اما این به تنهایی کافی نیست بلکه خلاقیت و ابتکار باید مکمل شخص سئوکار باشد، چرا که حقیقت سئو و بهینه سازی یعنی جنگیدن با رقبا و شما زمانی می توانید دشمن خود را شکست دهید که تجربه و خلاقیت شما، ابزارها و سلاح های فوق پیشرفته دشمن (گوگل ادوردز) را مغلوب کند.

--------------------

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی سایت

اجرای یک استراتژی مؤثر و بلندمدت بازاریابی با موتورهای جست وجو بدون توجه به خود سایت اصولا غیرممکن است. پی ریزی یک بنای مستحکم و قابل اتکا در خود سایت ضروری می نماید. سئو پروسه ی طراحی ، نوشتن متون ، کدنویسی و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دست یابی به رتبه های بالا در نتایج جست وجو است. در واقع بهینه سازی وسیله ای برای کمک به مخاطبان بالقوه است که وب سایت را به سادگی بیابند. در پیاده سازی استراتژی بلندمدت ، سه مؤلفه اصلی زیر در هر صفحه سایت و کل سایت مورد توجه جدی قرار دارد:

مؤلفه متن                                      مؤلفه لینک                                      مؤلفه محبوبیت

پارامترهای مورد توجه موتورهای جست و جو

همیشه این سؤال پرسیده می شود که پارامترهای مورد توجه موتورهای جست وجو چیست ؟ پاسخ این سؤال برای هر موتور جست وجو متفاوت خواهد بود. در ادامه فهرستی از پارامترهای عمومی و مهم برای همه موتورهای جست وجو امده است ، سئو بسیار بر تجربه استوار است بنابراین مطالعه نتایج بررسی های مختلف خالی از فایده نیست . برای استناد به سایر منابع و تجربه ها دو لیست دیگر به همراه توضیحات کافی معرفی شده است . جدولی که در آدرس زیر وجود دارد را حتما ببینید:

جدول سئو

 

به طور کلی در گروه پارامتر بر رتبه ها موثر اند: پارامترهای داخل سایت (کد، متن ، عنوانها، لینک های داخلی و … پارامترهای خارج از سایت حضور در شبکه های اجتماعی ، لینک از سایت های معتبر، …). توجه : لینک به ، یعنی لینک به مقصد سایت یا صفحه و لینک از، یعنی لینک از مبدا سایت یا صفحه. پارامتر ها، سیگنال ها

  • بودن کلمات کلیدی در مسیر دسترسی به صفحه ، یعنی نام فایل و پوشه ها
  • بودن مترادف و هم ریشه های کلمات کلیدی در متن مانند , Persia Iran، Traveling، Travel
  • ساختار سایت، دسترسی به صفحات در آن ساده است یا پیچیده ؟
  • مرتبط بودن موضوع فعالیت دو صفحه لینک دهنده و لینک گیرنده
  • میزان افرادی که بعد از جست وجوی یک عبارت به سایت مراجعه می کنند
  • مرتبط بودن کلمات جست وجو شده با موضوع اصلی سایت
  • میزان به روز رسانی مطالب سایت و افزوده شدن محتوای جدید
  • یکتا بودن عنوان و محتوای Meta Description برای هر صفحه سایت
  • بودن کلمات کلیدی در ALT ، به ویژه زمانی که تصویر به جایی لینک شده باشد
  • کلمات کلیدی به صورت بولد، ایتالیک ، زیر خط و در رنگ و سایز مختلف
  • TLD برخی پسوندها اعتبار بیشتری دارند. به نظر شما کدام معتبرتر است co.uk یا co.ir ؟
  • همسایه بد با لینک به سایت های بد. تأثیر منفی دارد
  • بودن کلمات کلیدی در برچسب های Hn و به ویژه H1 و H2
  • بودن کلمات کلیدی در عنوان صفحه ، یعنی محتوای Title
  • بودن کلمات کلیدی در نام دامنه سایت
  • بودن کلمات کلیدی در متن لینک های به سایت
  • پیج رنک سایت
  • بودن کلمات کلیدی در متن لینک های داخل صفحات
  • چگالی کلمات کلیدی در متن صفحه
  • بودن کلمات کلیدی در یک سوم بالایی متن صفحه
  • تکرار بی مورد کلمات کلیدی تأثیر منفی دارد
  • تعداد لینک های به صفحه
  • پیج رنک صفحات لینک دهنده
  • عمر دومین
  • تعداد صفحات سایت
  • عمر صفحه
  • میزبان سایت IP آن
  • تعداد لینک های موجود در صفحه لینک دهنده . هر چه کمتر، بهتر
  • زمان بارگذاری سایت
  • میزان در دسترس بودن سرور سایت . بالای ۹۹٪ بهتر است
  • عمر لینک های به صفحه
  • استفاده از محتوای تکراری سایر سایت ها تاثیر منفی دارد
  • تعداد لینک های از صفحه

 

دقت کنید که پارامترهای مورد توجه به قول گوگل سیگنال ها در طول زمان دستخوش تغییر می گردد.

در سال ۲۰۰۷ گروهی از زبده ترین متخصصان سئو ده پارامتر مهم و دارای تاثیر مثبت را به صورت زیر معرفی می کنند:

  • مرتبط بودن موضوعی صفحه لینک دهنده با عبارت جست وجو شده
  • محبوبیت سایت در حوزه تخصصی خود: لینک های به سایت از سایت های با موضوع فعالیت مشابه یا مرتبط
  • بودن کلمات کلیدی در عنوان صفحه یعنی ،Title
  • بودن کلمات کلیدی در متن لینک های به صفحه
  • محبوبیت عمومی سایت
  • عمر سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی در متن صفحه
  • محبویت صفحه در خود سایت
  • مرتبط بودن موضوعی صفحات مبدأ و مقصد لینک
  • محبوبیت عمومی سایت لینک دهنده

 

همین گروه در سال ۲۰۰۵ فهرستی متفاوت با آن چه که در بالا آمده است را معرفی کرده بود. به عبارت دیگر پارامتر های مورد توجه همواره در حال تغییر است.

این پارامترها در زبان اصلی به صورت زیر بوده است:

  • Keyword Use in Title Tag
  • Anchor Text of Inbound Link
  • Topical Relevance of Inbound Links to Site
  • Keyword Use in Body Text
  • Global Link Popularity of Site
  • Age of Site
  • Link Popularity within the Site’s Internal Link Structure
  • Link Popularity of Site in Topical Community
  • Global Link Popularity of Linking Site

 

پنج پارامتر دارای تاثیر منفی نیز از سوی گروه اشاره شده و به این صورت :

  • سایت اغلب در دسترس نیست
  • استفاده از محتوای سایت های دیگر با محتوای مشابه آن ها
  • لینک به سایت های بی ارزش و ارسال کننده اسپم
  • شرکت در گروه ها و فعالیت هایی که بر فروش لینک تمرکز دارند
  • محتوای تکراری در Title و Meta Tags

 

این پارامترها به زبان اصلی به این صورت بوده اند:

  • Server is often Inaccessible to Bots
  • Content Very Similar or Duplicate of Existing Content in the Index
  • External Links to Low Quality/Spam Sites
  • Participation in Link Schemes or Actively Selling Links
  • Duplicate Title/Meta Tags on Many Pages
  • تنظیم منطقی متن صفحات و دادن لینک به صفحات دیگر از داخل متنهای صفحات و نه از طریق منوها و فوتر سایت
  • حضور در شبکه های اجتماعی و به روزرسانی منظم صفحه خود
  • انتخاب میزبان (هاست) مناسب
  • حضور در سایت های مرجع و معتبر مرتبط با حوزه کاری سایت
  • انتشار خبر و رپورتاژ آگهی در سایت های خبری و مرتبط
  • داشتن سبکی خاص در تنظیم نوشته ها و مطالب و پرهیز از کپی کاری
  • هر جا که لازم است یا می توان ، انتشار محتوا به فرمتهای دیگر مانند پی دی اف ، عکس ، ویدیو. همه سایت ها متن دارند، شما متفاوت باشید.
  • در داخل متنهای سایت اگر لازم است به سایت های دیگر به عنوان منبع لینک کنید. گشاده دستی کنید اما این پروسه کنترل شده باشد. دلیلی وجود ندارد که فقط لینک بگیرید و لینک ندهید. برای یافتن مقالات دیگری در این زمینه ، عبارات زیر را در گوگل جست وجو کنید اما حتما به تاریخ انتشار مقالات دقت کنید زیرا ممکن است آن مقاله دیگر اعتبار علمی نداشته باشد.
  • Search engines ranking factors
  • Search engine ranking signals
  • Search engine ranking parameters

--------------------

معایب سئو کردن

  • زمان بر است

این درست است که محتوا در سئو مهم است اما تولید همین محتوا اگر قرار است یکتا و باکیفیت باشد، کار ساده ای نیست و زمان بر است.

  • هنوز هم باید تکنیک هایی از سئو را باید دانست.

با تولید محتوای مناسب هنوز هم باید چیزهایی فنی بدانید مانند تنظیمات مرتبط با ۴۰۴ و ۳۰۱ .

  • تنها گوگل گزینه شما نیست

و موتورهای جستجوی دیگری هم هستند مانند یاهو و بینگ و این یعنی قواعد و قوانین دیگری را نیز باید رعایت کنید.

  • خارج از کنترل شماست

تغییرات درون سایت تحت کنترل شماست اما کنترلی بر لینک ها ندارید یعنی کنترل بر چیزی را ندارید که در سئو بسیار مهم است . لینک ها بسته به دلایل بسیار، ممکن است حذف و اضافه و یا تعدیل شوند.

  • همه چیز قابل اندازه گیری نیست.

به دلایل بسیار نمی توان همه ی فعالیت های کاربران را در سایت خود ردیابی و ارزیابی کرد. گاه تا ۵۰ درصد این اطلاعات ممکن است ثبت نشود.

  • سئو پروسه ای بلندمدت است.

تلاشی یک باره کافی نیست باید همیشه مراقب رتبه های سایت خود باشید و محتوای مناسب تولید کنید. با همه ی تلاشی که می کنید هنوز هم رتبه ی شما ممکن است در اثر فعالیت زیاد رقبا تهدید شود.

--------------------

مزایای حضور در شبکه های اجتماعی:

 

  • کمک حال سئو است
  • گوگل لینک سایت شما در سایت ها را دنبال می کند. خب فیسبوک هم یکی از این سایت هاست.

بنابراین اگر در شبکه های اجتماعی فعال باشید، موتورهای جستجو لینک های مهمی در آن ها به نفع شما می یابند.

  • ایجاد ایجاد روابط قوی شخصی

اگر با نوشتن در وبلاگ خود می توانید چند لینک بگیرید در شبکه های اجتماعی صدها لینک می سازید کافی سایت فعال باشید و دیگران را دنبال کنید و برای دنبال کنندگان خود حرفی برای گفتن داشته باشید. دوست داری با دوست من که دوست داره با دوست تو دوست بشه ، دوست بشی ؟

  • محتوایی قابل تکثیر تولید می کنید.

قرار نیست فقط عضو یک شبکه باشید. در فیسبوک باشید، محتوای خوب تولید کنید و آن را در هر شبکه ای دیگری که دوست دارید با دیگران قسمت کنید.

  • شبکه های هدف مندتر یعنی مشتریان بیشتر

بیشتر می توانید به راحتی بررسی کنید که کدام شبکه بیشتر به درد کسب و کار شما می خورد. آمارها نشان می هد Linkedin برای کسب و کارها بسیار موثرتر از توئیتر و فیسبوک است.

  • نظر دیگران در فروش موثر است.

محتوای تولید شده توسط کاربران در تصمیم گیری آن ها برای خرید موثر است . تبادل نظر درباره ایده ها و محصولات می تواند به درد هر کسب و کاری بخورد و این قدرت شبکه های اجتماعی را می رساند. این محتوا (نظرات)را می توان بررسی و تحلیل کرد.

معایب حضور شبکه های اجتماعی

 

  • حضور در شبکه های اجتماعی بدون تولید محتوا کاری کم اثر است

اگر چیزی ننویسید، مطلبی تسهیم نکنید، نظری ندهید، چیزی را لایک نکنید؛ چگونه دیگران شما را دنبال کنند؟

  • موفقیت در آن به زمان نیاز دارد.

باید خود را ثابت کنید تا دیگران شما را دنبال کنند. کسب این اعتبار پروسه ای اصلا ساده نیست. به کسب اعتبار در میان اعضایی که دوست عادی با کاری شما نیستند فکر کنید.

  • محتوا در شبکه های اجتماعی تاریخ مصرف دارد.

بهترین مقالات و عکسها و ویدیوها هم نمی توانند همیشه روی بورس باشند و کم کم محو می شوند.

  • پی گیری فعالیت ها وقت گیر است.

دنباله ی هر فرد یا گروهی را در فیسبوک بگیرید با آپدیت های مرتب روزانه ای که انجام می شود نمی توانید همه فعالیت ها را پی گیری کنید. بالاخره باید به کار خودتان هم برسید دیگر! حال که مزایا و معایب هر یک عنوان شد سوال این است که کدام یک را فدای دیگری می کنید؟ سئو را یا شبکه های اجتماعی را؟ گمان می کنم پاسخ شما درست است . هیچ کدام را. سئو کردن و حضور در شبکه های اجتماعی در کنار هم موثرترند. در حقیقت هر دو راه کار به محتوا متکی اند و محتوای شبکه های اجتماعی در نتایج موتورهای جست وجو اولویت داده می شود. گوگل شبکه اجتماعی خودش را (گوگل پلاس) پشتیبانی می کند و بینگ نتایج اش را با محتوای فیسبوک غنا می بخشد.

با سئو اصولی سایت خود، کاری کنید جستجوی کاربران به شما ختم شود.

 

طبق آمار، بزرگترین کانال ورودی مخاطبان به وب سایت شما، جستجو است.

پس سئو و بهینه سازی وب سایت می‌تواند در افزایش ترافیک مرتبط شما تاثیر چشمگیری داشته باشد.

اما سئو سایت باید با آگاهی درست و به صورت اصولی انجام شود و اگر به دست افراد غیر حرفه‌ای سپرده شود، ممکن است نتیجه آن عکس باشد.

درخواست سئو و بهینه سازی سایت

فقط کافیست ایمیل و شماره تماس خود را وارد کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.