" سئو و جذب مشتری از همه جا " تیتر مصاحبه روزنامه خراسان با مسعود ناصری |

” سئو و جذب مشتری از همه جا ” تیتر مصاحبه روزنامه خراسان با مسعود ناصری

سلام امیدوارم که خوب باشین. هفته پیش روزنامه خراسان (ویژه نامه) با مسعود ناصری مدیرعامل شرکت بهین پرداز سیب خلاق سبز مصاحبه ای در مورد اهمیت سئو در کسب و کار آنلاین انجام داد که امروز شنبه ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ چاپ شد و ما اینجا متن مصاحبه رو قرار دادیم تا راحت بتونید مطالعه کنید.

محاحبه روزنامه خراسان با مسعود ناصری

با « سئو » از همه جا مشتری داشته باشید

تکنیک‌های بهینه‌سازی سایت و ایجاد کسب‌وکار اینترنتی

نویسنده : میلاد قارونی روزنامه نگار

مقاومت و بهانه‌جویی را باید تمام کنید. رقیبان شما حتی یک فروشگاهی که آن را خیلی کوچک به حساب می‌آورید، با طراحی سایتی، در حال تبدیل کسب ‌و کار خود از حالت سنتی به اینترنتی هستند. البته این روزها همه کسب ‌و کارها، حتی کوچک ‌ترین فروشگاه هم در حال طراحی یک سایت برای فعالیت در اینترنت است. قدرت اینترنت را نمی‌توان دست کم گرفت. به‌ هرحال باید قبول کنید که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا با استفاده از غول بزرگ به دنبال فروشگاه یا شرکتی باشند که خدمات و محصولات آن‌ها را عرضه می‌کند. فرقی هم ندارد که هر دو در کجا باشند؛ مهم این است که آن سایت اینترنتی بتواند نیاز کاربر را برطرف کند.

نمونه‌ های کسب ‌و کارهای اینترنتی این روزها خیلی زیاد شده است. از دیجی کالا گرفته که معروف‌ترین آن است تا سایت‌های دیگری که شما در تبلیغات اینترنتی و دیگر روش‌ها آن‌ها را پیدا می‌کنید. همه کسب‌وکارها به سمت داشتن سایت رفته‌اند. این که چه نوع کسب‌وکاری هم داشته باشید، تفاوتی ندارد؛ فروشگاه اینترنتی، آژانس هواپیمایی، مطب پزشک، طراح ساختمان و …. حداقل مزیت داشتن کسب‌وکار اینترنتی برندینگ بهتر و پیدا کردن مشتریانی از سراسر ایران است. مشتریانی از نقاطی که شما تا به حال به آن‌ها فکر هم نکرده‌اید. اگر بخواهیم تکنیک‌های فعالیت در اینترنت را بنویسیم، باید تمامی هشت صفحه را به آن اختصاص دهیم باز هم می‌توان درباره آن مطلب نوشت؛ اما برای این که بتوانیم خیلی سریع به تعریف، نکات و مزیت‌های اصلی فعالیت در اینترنت دست پیدا کنیم، به دنبال یک متخصص در این حوزه رفتیم. سید مسعود ناصری، متخصص دیجیتال مارکتینگ و سئو، از جوانان دهه ۷۰ و اهل مشهد (متولد قاین) است که حدود چهار سال در حوزه سئو فعالیت می‌کند. مسعود از سال گذشته شرکت خود را به نام سیب سئو در مشهد تأسیس کرد و تاکنون توانسته با برند های خوبی در حوزه افزایش فروش و برندینگ آن‌ها در اینترنت همکاری داشته باشد. با این که رشته مسعود مترجمی زبان انگلیسی بود؛ اما علاقه زیاد او به حوزه سئو، باعث شده که راه خود را به این سمت به اصطلاح کج کند و با مطالعه و تلاش زیاد به یک برند تبدیل شود. مسعود به خوبی با چالش‌های فروشگاه‌های مشهد آشناست. این که هنوز بسیاری از فروشگاه‌های سنتی راغب به تبدیل کسب‌وکار خود از حالت سنتی به اینترنتی نیستند. مسئله‌ای که باید یک روز تغییر کند. برای همین ما با مسعود مصاحبه‌ای کردیم و از او خواستیم تا ما را با کسب‌وکار اینترنتی، اصطلاحات و مزیت‌های آن آشنا کند.

  چرا باید کسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکار آنلاین بروند؟
این یک موضوع بسیار مهمی است که این روزها کسب‌وکارها چنین تغییری را در خود احساس می‌کنند. افرادی بودند که اگر تا پنج سال پیش به آن‌ها می‌گفتید که باید علاوه بر فروش فیزیکی و سنتی، فروش آنلاین هم داشته باشید، به دلیل دیدگاه سنتی و نداشتن چشم انداز بیزنسی و با دلایل پیش و پا افتاده، آن را رد می‌کردند؛ اما همین گروه از افراد این روزها به سمت شرکت‌های طراحی سایت و فعال در حوزه تبلیغات اینترنتی می‌روند و از آن‌ها مشاوره می‌خواهند تا وارد دنیای تجارت آنلاین شوند. این نشان می‌دهد آن‌ها متوجه قدرت اینترنت شده‌اند. در واقع، شما هر کسب‌وکاری هم که داشته باشید، به دلیل این که مشتریان اغلب در فضای اینترنت به دنبال اهداف و نیاز خود هستند، باید به سمت استفاده از این بستر بروید. زمینه کاری فرقی ندارد. کسب‌وکار آنلاین به شما کمک می‌کند تا بتوانید به مشتریان و مخاطبان زیاد و البته هدفمندی در سراسر ایران دست پیدا کنید.
در حالت سنتی چنین امکانی برای شما وجود ندارد. نهایت تبلیغات شما بنر و دهان به دهان و در محدود شهر خود است؛ اما با استفاده از اینترنت، مرزی برای فعالیت شما وجود ندارد. به‌هرحال، گاهی لازم است که با جریان آب پیش بروید. البته این جریان اصلاً هم غلط نیست.

  عبارت سئو را زیاد می‌شنوید
سئو و بهینه سازی سایت را شما زیاد در این حوزه می‌شنوید. در واقع اولین چیزی است که مسئول تبلیغات آن را بیان می‌کند. سئو به زبان ساده انجام دادن تعدادی کارهای تخصصی در داخل و خارج سایت است که باعث می شود سایت در گوگل محبوب شود تا کاربران هدفمند زیادی وارد آن شوند. سئو را می‌توانیم به این صورت تعریف کنیم: آزمون تیزهوشان! یک کلاس از مدرسه تیزهوشان ظرفیت ۱۰ دانش آموز را دارد و در سطح شهر رقابتی بین ۲۰۰۰ دانش آموز برگزار می شود که همه سعی می‌کنند جزو ۱۰ نفر برگزیده برای داشتن آینده‌ای درخشان باشند. در واقع متخصص سئو یا بهتر بگوییم شخصی که مسئول بهینه سازی سایت شماست، تلاش می‌کند تا سایت شما را جزو ۱۰ سایت اول گوگل کند. اگر صفحه اول نباشید، احتمال این که کسی از سایت شما بازدید کند، خیلی کم است. پس عملاً شانس فروش محصول یا خدمات را از دست خواهید داد! بنابراین اگر قرار است تا از طریق وب‌سایت فروش داشته باشیم، باید سئو سایت را جدی بگیریم.

  تکنیک‌های بهینه سازی شامل چه بسترهای دیگری می شود؟
بهینه سازی سایت در واقع فعالیت‌هایی است که در اینترنت برای بهبود رتبه سایت انجام می شود که البته فقط شامل سئو نیست؛ ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، شبکه‌های مجازی، تبلیغات میدانی، تبلیغات کلیکی و … از بسترهایی هستند که می‌توانیم با کمک آن‌ها  کاربران را به سمت سایت هدایت کنیم. استفاده از هرکدام از این بسترها بر اساس هدف کسب‌وکار مشتریان او باید جلو برود. تعیین آن‌ها تا بررسی دقیق خود کسب‌وکار امکان پذیر نخواهد بود.

  چند نمونه از کسب‌ و کار اینترنتی موفق در مشهد

ایران سرور را می‌توان یکی از همین کسب‌وکارهای موفق در این زمینه نام برد. شرکتی که با تکیه بر متخصصان داخلی خود درزمینه فروش هاست و دامنه فعالیت می‌کند. گرین وب، آوات هوم، دی ام ۳۶۰، سیب سئو و بروررسانی از برندهایی هستند که با استفاده از همین سایت و انجام فعالیت‌های بهینه سازی سایت به خوبی توانسته‌اند، غیر از مشهد، در ایران خود را به یک برند تبدیل کنند. به غیر از آن مشهد ظرفیت بسیار بالایی درزمینه گردشگری،بهداشت و سلامت، رستوران و … دارد که اگر کمی هوشمندانه فعالیت کند به راحتی می‌تواند در زمان کوتاه به درآمد بالایی برسد.

  رابطه هزینه و برگشت سرمایه
برای دریافت نتیجه فعالیت در بستر اینترنت نیاز به زمان است. تکنیک‌های آن در یک شب و گاهی یک سال هم جواب نمی‌دهد. رقبا این‌قدر قوی شده‌اند که باید خیلی هوشمندانه رفتار کرد. زمانی که شما انتظار دارید تا جزو ۱۰ سایت برتر باشید، باید بودجه کافی اختصاص بدهید. متأسفانه امروزه برخی از شرکت‌ها، با انجام دادن تکنیک‌های غیرقانونی و قیمت بسیار کم در زمان بسیار کوتاهی سایت شما را بالا می‌آورند که متأسفانه این روش بعد از مدت کمی می‌تواند عواقب بسیار جبران ناپذیری برای سایت شما داشته باشد. بودجه در سئو حرف اول را می‌زند.
فعالیت درست هزینه زیادی می‌طلبد اما در دراز مدت، بازگشت سرمایه‌ای چشمگیر و پایدار خواهد داشت. وقتی شما از تکنیک‌ها به درستی استفاده کنید و سایت  در صفحه اول گوگل قرار بگیرد، کاربران با سایت شما آشنا می‌شوند و اگر خدمات و محصولات شما مناسب باشد، به مشتریان دایمی شما تبدیل می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها که وارد کسب‌وکار اینترنتی می‌شوند و در ابتدا هزینه‌های زیاد و البته درست می‌کنند، بعد از این که جواب خود را گرفتند، چند برابر آن را به دست می‌آورند.

  آینده این کسب‌وکارهای اینترنتی
بیل گیتس جمله خیلی معروفی در خصوص کسب‌وکارهای اینترنتی دارد که مضمون تکمیل شده آن این است:« اگر کسب‌وکار اینترنتی شما سئو نشده باشد، باید تعطیل کنید.» آینده کسب‌وکارهای اینترنتی به لطف استارت آپ های جدید و کاربردی، بسیار روشن و درخشان است. این احتمال می‌رود که تا پنج سال دیگر هیچ شهروندی برای خرید محصولات مورد نیاز خود، به مغازه یا فروشگاهی نخواهد رفت. هوش مصنوعی به سرعت درحال رشد و توسعه است و این باعث می شود تا رقابت در بین کسب‌وکارهای اینترنتی بسیار بیشتر شود و از طرفی افرادی که سنتی کار می‌کنند، دیگر باید در آن زمان خانه‌نشین شوند.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *