سلام. یکی دیگه از موضوعاتی که خیلی از دوستان سوال می پرسن و همواره ابهام داره بحث هزینه و قیمت سئو سایت هست که امروز می خوام در موردش کامل تر صحبت کنم. خب اول اینکه چه فاکتور ها و آیتم هایی در تعیین و تخمین قیمت سئو تاثیر داره و چطور می توینم قیمت مناسب و منطقی تعیین کنیم؟
ببینید دوستان عزیز، بطور کلی در بحث سئو و بهینه سازی هیچ “بایدی” مثل : حتما ، قطعا ، ۱۰۰درصد و … وجود نداره چون گوگل و دارو دستش اصلا قابل پیش بینی و حدس زدن نیستن که ما بخوایم با ضمانت کامل و تمام حرفی بزنیم یا قولی بدیم که منه (سئو کار یا شرکت خدمات سئو) قطعا و ۱۰۰% فلان کلیدواژه شما رو میارم صفحه اول گوگل ! یا از همه بدتر اینکه یکی بگه من به شما قول ۱۰۰درصد می دم که سایت شما رو در فلان کلمه کلیدی بیارم رتبه (به ۱۰ جایگاه اول هر صفحه گوگل) اول یا دوم گوگل!!! در کل هیچ تضمینی وجود نداره که سایت شما در فلان کلید واژه بعد چند ماه بیاد صفحه اول یا نه اما سئو کار ها نهایت تلاش و سعی خودشونو می کنن تا این اتفاق بیفته. پس هیچ شخص یا شرکتی بطور منطقی و حرفه ای نباید ادعا کنه که ۱۰۰% می تونه سئو رو کامل و صحیح انجام بده. خیلی از آپدیت های گوگل ماهانه و حتی هفتگی روانه وبسایت ها می شه که می تونه نظم و انسجام رتبه ها رو بکل تغییر بده، ممکنه خیلی از سایت ها افت رتبه داشته باشن و خیلی ها هم بهبود! یک آپدیت الگوریتم گوگل می تونه یک سایت رو کلا از دور مسابقات حذف کنه، از این موارد زیاد دیده شده که بهمین خاطر می گیم هیچ تضمینی در سئو وجود نداره.
خب حالا وارد بحث فاکتور های تاثیر گذار در تخمین قیمت سئو بشیم تا ببینیم چیا می تونن در تعیین هزینه کلید واژه موثر باشن .
فاکتور های مهم در تعیین قیمت سئو
وضعیت فعلی سایت شما
دامین آتوریتی یا ارزش و اعتبار دامنه شما
سختی کلید واژه
رقبا
تعداد نتایج و سرچ (سرپ SERP) گوگل
برای اینکه هر ۵ مورد رو کاملا درک کنیم، من از یک مثال ثابت استفاده می کنم. کلید واژه ” خرید مانتو ” رو در نظر بگیریم :
وضعیت فعلی و روال کلی سایت شما :
این مورد نقش مهمی در تعیین قیمت کلید واژه داره. وضعیت فعلی سایت ینی اینکه سایت شما نوزاد ( تازه راه اندازی شده) هست یا جوان (مشغول فعالیت) ! سایت فعاله یا غیر فعال! سایت جریمه شده یا پاکه پاکه ! سایت اسپم (خورده شیشه) داره یا مومنه ! سایت چشمو دل پاکه یا چشم هیزه (کپی کار و به سایتای دیگه نظر داره). طبیعتا یک نوزاد برای راه رفتن و داشتن استقلال نیاز به کمک و حمایت بزرگترا داره و همون اول کار نمی تونه بخوبی از عهده خودش بر بیادو کارای بزرگی انجام بده. این مثال برای سایت ها هم کاملا صدق می کنه. سایت های نوزاد برای راه رفتن و داشتن استقلال باید فعالیت کنن، مخاطب و کاربر جذب کنن، از لحاظ اعتبار و کیفیت به سطحی برسن تا گوگل هم قبولشون داشته باشه و … موارد دیگه. پس نتیجه می گیریم سئو کردن کلید واژه برای یک سایت نوزاد بسیار سخت تر از یک سایت جوانه که چندین سال داره فعالیت می کنه و رو پا خودش ایستاده. با این توضیحات به این سوال !
سئو کردن کلید واژه “خرید مانتو” در سایت بانوبوک راحتره یا سایت دی جی کالا ؟
طبیعتا سایت دی جی کالا راحت تر و کم هزینه تره
دامین آتوریتی یا ارزش و اعتبار دامنه :
یکی دیگه از مهمترین ویژگی های یک سایت، domain authority یا اعتبار دامنه سایته. هرچی اعتبار دامنه سایت بیشتر باشه، گوگل بهتر و سریعتر با سایت ارتباط می گیره و رفیق می شه. حالا سوال پیش میاد چه عواملی در بالا بردن اعتبار دامنه تاثیر داره؟
جواب : خیلی مختصر و کوتاه بخوام جواب بدم ، {مهمترین فاکتور ها} : قدرت و کیفیت لینک های داخلی و خارجی – میزان ترافیک و ورودی – عمر دامنه و …..
دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه ها چطور محاسبه میشه؟
با استفاده از پلاگین (اکستنشن) مرورگر
یا خود سایت “ماز” Moz که می تونید رایگان استفاده کنید.
سختی و اهمیت کلید واژه :
یکی دیگه از مهمترین فاکتور هاست که حتما باید به درستی بررسی و آنالیز بشه. یکی از ملاک های سختی کلمه کلیدی، تعداد سیلاب هاست مثلا سختی کلیدواژه :خرید مانتو” به مراتب بسیار سخت تر از کلیدواژه “خرید مانتو سنتی ایرانی” هست! برای اینکه این موضوع رو بهتر متوجه بشین، پیشنهاد می کنم مقاله تفاوت قیمت سئو کلیدواژه ها رو مطالعه کنین.
روش های مختلف دیگه ای هم هستن که می شه سختی کلید واژه رو تعیین کرد. ۳ مورد رو اینجا معرفی می کنم. سایت kwfinder.com که تا چند مورد بررسی برای اکانت های عادی رایگانه. دقت کنید که تنظیماتش رو درست انجام بدین. زبان Persian باشه حتما.
مورد بعدی سایت الکسا هست که شخصا بسیار استفاده می کنم ازش. تحلیل های خوب و دقیقی داره اما باید اکانت پریمیوم داشته باشین تا داشبوردش واستون فعال بشه. این محیط کاربری الکسا ست :
و مورد سوم سایت ماز هست که برای تخمین هزینه سئو کلیدواژه می تونیم رایگان استفاده کنیم.
رقبای حاضر در حوزه فعالیت شما :
گاهی وقتا رقبا خیلی مطرح و مهم نیستن اما گاهی رقیبایی در صفحه اول هستن مثل : ویکی پدیا، یوتیوب، آپارات و … اینجور سایتایی که عمومین و در حوزه تخصصی فعالیت ندارن اما بلاخره جای شما رو گرفتن. نگران نباشین، اگه درست و بهینه کار کنین، می تونین جاشونو بگیرین.
تعداد نتایج موجود برای سرچ کلمه کلیدی :
این یک رقم و آماری هست که نمی شه خیلی استناد کرد که هرچی رقم بالاتر باشه، کلمه کلیدی سخت تر خواهد بود اما در اکثر موارد صدق می کنه. مثلا “خرید مانتو” ۲۶٫۲۰۰٫۰۰۰ نتیجه نشون داده اما “بلیط چارتر” ۶٫۴۴۰٫۰۰۰ نتیجه که ” بلیط چارتر ” با اینکه تعداد نتایجش کمتره، اما بسیار سختره. برای همینه که قیمت کلمات کلیدی به همین راحتی نمی شه محاسبه کرد و باید تمام فاکتور ها رو کنار هم بزاریم تا به یک رقم منطقی برسیم.
یکی از مباحث بسیار داغ و پر تنش این آشفته بازار فعلی جامعه ما، کسب و کار های نوپا یا استارت آپ هاست که عجیب در حال رقابت با یکدیگرند. نمیخوام خیلی وارد حاشیه بشم پس بریم سر اصل مطلب : سئو سایت مثل آیتم های دیگه مورد نیاز یک کسب و کار اهمیت بسیار ویژه ای داره. اگه هنوز با سئو و بهینه سازی سیات آشنایی کافی ندارین، مقاله سئو به زبان ساده رو مطالعه کنین تا با هم فنی تر صحبت کنیم.
اصلا چرا بایدسایت ما سئو بشه؟
رقابت و تعداد کسب و کار های مشابه در زمینه فعالیت شما اونقدر زیاد هست که بدون سئو واقعا شکست خواهید خورد مگه اینکه سایت دولتی یا خیلی خاص مثل دیجی کالا داشته باشین که به حدی محبوب و قدرتمند باشه که دیگه نیازی به بهینه سازی نداشته باشه گرچه که اینطور سایت ها هم تیم سئو مخصوص خودشونو دارن و همچنان در حل فعالیتن. یک مثال کوچیک بزنم : تا ۳سال پیش در حوزه زعفران نهایتا ۳۰ سایت کار می کردن که رقابت خیلی سخت نبود و اگه هر مدیر سایتی یکم اصول سئو رو می دونست، خیلی راحت رتبه می گرفت اما الان شاید ۶۰الی ۷۰سایت که فقط من میشناسم، توی این زمینه فعالیت می کنن. خب بنظرتون آیا همه اینا دیده میشن و فروش آنلاین خواهند داشت؟ جواب : صراحتا خیر ! ۹۰ % سرچ کاربران گوگل فقط صفحه اول هست یعنی ۹۰ % کاربرا فقط صفحه اولو می بینن چون به هدفشون میرسن. از طرفی صفحه اول هم فقط جای ۱۰ سایت رو داره . آیا همه اینا می تونن در صفحه اول قرار بگیرن؟ جواب : بازم خیر !
چه کنیم در صفحه اول گوگل قرار بگیریم ؟
اول اینکه باید بدونیم و قبول کنیم که قدم گذاشتن توی این مسیر سخت و نفس گیر هزینه هایی مثل : مالی ، زمان ، انرژی ، پرسنل و …. خواهد داشت. پس رقابت بدون هزینه امکان پدیر نیست. هزینه سئو و بهینه سازی سایت هم یکی از مهمترین و حیاتی ترین برنامه های بودجه بندی سیستم کسب و کارتون باید قرار بگیره چون بدون سئو یه کسب و کار یا استارت آپ نمی تونه خودشو نشون بده و دیده شدن زمانی اتفاق میفته که بقیه از یک طریقی شما رو ببین. بهترین ، سالم ترین و موندگار ترین روش دیده شدن هم سئو هست. گاهی وقتا هزینه سئو کردن یک سایت از هزینه طراحیش بیشتر میشه ! مگه داریم؟ مگه میشه؟
این هزینه چطور محاسبه و تعیین میشه؟ خب فاکتور های مختلفی تعیین کننده این امر هست مثلا : سختی کلیدواژه ، وضعیت فعلی سایت شما ، رقبا ، الگوریتم های زمان حال ، تعداد نتایج سرچ کلیدواژه ، دامین آتوریتی یا ارزش و اعبار دامنه و ……
خدمت با سعادت شما عرض کنم که در فرایند سئو عوامل درونی و بیرونی زیادی موثرن. یکی از این عوامل رتبه و جایگاه سایت شماست ! اگه سایتتون تازه راه اندازی شده باشه، مثل یک نوزادی میمونه که باید ازش کاملا مراقبت و نگه داری کرد. این مراقبت شبانه روزیه و برای همینه که هزینه سئو کردن یه کلیدواژه در سایتی که تازه راه اندازی شده، بیشتر از سایتیه که چندین سال فعالیت میکنه و رئال عادی خودشو طی میکنه . مثال :
هزینه سئو کلمه کلیدیx در سایت معتبر (مشغول فعالیت) = y
هزینه سئو کلیدواژهx در سایت نوزاد (تازه راه اندازی شده) = ۳y یا بیشتر
نتیجه : هزیمه کلمات کلیدی هیچ وقت مثل هم نیستن و در سایت های مختلف، متفاوتن. یکی دیگه از عوامل تعیین کننده هزینه عبارات کلیدی ، تعداد سیلاب اونهاست. مثال :
عبارت کلیدی : خرید زعفران قیمت : XX/000/000 تومن
البته این یک قانون کلی نیست. گاهی بر اساس نوع فعالیت و رنج کلی رفتار کاربرا در حوزه عبارت جست و جو شده، هزینه کلیدواژه هایی که با سیلاب های بیشتر به دلیل تخصص و دقت بالا در هدف، بالا تر می رود.دلیل تفاوت در هزینه سایت و سئو هم همینه! طراحی سایت مثل یک پروژه ساختمانیه که پیمان کار ساختمان رو میسازه و بعد یک سال تحویل میده و دیگه به زیبایی، اعتبار و اتفاقات بعدیش کاری نداره اما سئو دقیقا برعکس این موضوعه. در بهینه سازی سایت ، سئو کار یا متخصص سئوتازه کارشون با سایت شروع میشه و هر روز باید حوسشون به همه چی باشه. موردی که باید اشاره کنم اینه که گاهی کارفرما فقط میخواد که ۱ کلیدواژه ساده بیاد صفحه اول، خب اینجا هزینه طبیعتا خیلی کمتر خواهد بود.
خب حالا قانع شدیم که بطور کلی هزینه سئو از هزینه طراحی سایت بیشتره چون سود آوری برای شما بیشتر خواهد بود. این سری از مقالات همچنان ادامه داره 🙂
سلام . امروز طبق درخواست خیلی از دوستان قراره که معنی و مفهوم سئو و بهینه سازی سایت رو توضیح بدم. اصلا می خوام بدونم چه کاری انجام میده و چقدر زمان می بره و …. کلی از سوالاتی که توی ذهنتون هست رو جواب میدم. خب اول اینکه سئو (search engine optimization) بهینه سازی موتور های جست و جو یک علم تخصصی در زمینه بهینه سازی سایت های اینترنتی که شامل ۱۰۰ ها فاکتور مختلف در زمینه های گوناگون هست که شما رو قادر می سازه تا بتونین وبسایتتون رو از جایگاه فعلی به درجات بالاتر ارتقاء بدین. خب یعنی چی؟ با یک مثال ساده توضیح میدم :
طرح توجیهی سئو و بهینه سازی
یک شهر توریستی رو در نظر بگیرین. قراره که توریست ها به این شهر بیان و به مدت ۱۰ دقیقه از نمایشگاه اصلی این شهر بازدید و خرید کنن. تعداد غرفه های نمایشگاه هم بسیار محدوده. خب حالا بنظرتون کدوم فروشنده ها بیشترین سود رو می کنن؟ افرین درسته، افرادی که بتونن غرفه های اصلی نمایشگاه رو بدست بیارن. در این حالت با توجه به تایم خیلی کوتاه توریست ها و همچنین تعداد زیاد غرفه دار ها، فقط امکان بازدید و خرید از ۱۰ غرفه اول وجود داره پس طبیعتا ۱۰ غرفه دار اول به پول و سود می رسن و بقیه غرفه دار ها باید منتظر توریست های سال بعد بشینن !!!!
خب این مثال دقیقا در مورد سایت ها و گوگل صدق می کنه. نمایشگاه میشه گوگل ، ۱۰ غرفه اول میشن ۱۰ جایگاه اول صفحه اول گوگل و توریست ها میشن کاربران اینترنتی و غرفه های یازدهم به بعد هم میشن صفحات دوم،سوم و ….. الی آخر گوگل و فروشنده ها هم میشن مدیر سایت ها. پس به این نتیجه می رسیم که جنگ سره بدست آوردن ۱۰ رتبه یا جایگاه اول صفحه اول گوگل هست و مدیران سایت ها دائم باهم در حال چالش هستن. هرکدوم که به صفحه اول برسه، بازار و کاربر رو در چنگ خودش خواهد گرفت. یک اصطلاح جالب در زمینه سئو میگه که : اگه می خوای سایتت رو بزاری توی قبرستون، بزار صفحه ۲ گوگل !!!! این نشون می ده که کاربران خیلی کم پیش میاد که صفحه های دوم سوم و …. رو هم چک کنن چون در ۹۰ درصد مواقع در صفحه اول به هدف خودشون می رسن. برای رسیدن به صفحه اول گوگل هم باید سئو بلد باشی. اگه یاد نداشته باشی، مجبوری این کار رو بسپری به یک سئو کار حرفه ای. سئو کار حرفه ای تخصصش ارتقاء جایگاه سایت شما به صفحه اول گوگله پس اگه از این کار سر در نمی یارین و خواستین خودتون این کارو انجام بدین، خواهشا با آینده سایت و کسب و کار خودتون بازی نکنین چون یک اشتباه کوچیک خطرات جبران ناپذیری رو واستون به ارمغان میاره. پس تا اینجا کاملا با بحث سئو و اهمیتش آشنا شدیم و دیگه نیازی نیست بیشتر توضیح بدم. حالا سوال پیش میاد که برای چه سایت هایی به سئو نیاز داریم؟ اگه نظر منو بخواین، توی هر زمینه ای که هدف بازاریابی و رسیدن به فروش و پول دارین! و این صرفا به فروش و پول ختم نمی شه گاهی وقتا می خواین که سایت شما از دید هنرمندا صفحه یک باشه که خب اینم یک نوعشه….
زمانی به سئو نیاز ندارین که مطلقا هدفتون از داشتن سایت، یک سرگرمی باشه. حالا سوال پیش میاد که برای سئو کردن به چه چیزی نیاز داریم؟ اول به یک سیستم دوم به اینترنت و سوم به یک سئو کار خخخخ
سئو جنگ سرخپوستان بی منطق
سئو کار ها کاملا به این موضوع آگاه هستن که گوگل دائما در حال آپدیته و باید اطلاعات خودشونو بروز کنن وگرنه از غافله عقب افتاده و از دیگر جنگجویان (سئو کار ها) شکست خواهند خورد. (سخن بزرگان : جنگ جنگ تا پیروزی!) از شوخی که بگذریم، سئو رو نمیشه گفت دقیقا این کار و اون کار و اون کاره دیگه تشکیل میده! چون توی این مورد باید تجربه و خلاقیت رو چاشنی کار قرار بدی تا بتونی با صرف کمترین هزینه و زمان به تارگت یا هدفت که صفحه اول گوگل هست برسی. خب روش های زیادی هم هستن که زمان این پروسه و فرایند رو کاهش و افزایش میدن مثلا سئو کلاه سیاه یا سئو کثیف . همونطور که از اسمش پیداست، سئو سایت با روش های تقلبی و فریبنده که گوگل این ترفند ها رو تشخیص میده و سایت رو به اشد مجازات می رسونه که حقشم هست خخخ. سئو کلاه سفید یا سئو تمیز بعنی بکار بردن روش های سالم و صادقانه که موجب رضایت و خرسندی گوگل میشه که توی این روش زمان به مراتب بیشتر از روش سئو سیاه خواهد بود. مورد سوم سئو کلاه خاکستری هست. روشی بین سئو سفید و سئو سیاه که از هردو ترفند استفاده میشه و افرادی که این کار رو انجام میدن باید خیلی هوشمندانه و زیرکانه عمل کنن تا مرتکب اشتباه و خطا نشن وگرنه حساب کارشون با کرام الکاتبین میفته.
خیلی از ماها برای اولین بار با اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه توسط سایت هایی مثل دیجی کالا ٬ بامیلو و …. آشنا شدیم. سال پیش بیشترین نرخ بازدید و ترافیک در این حوزه رو در ۵ سال اخیر داشتیم. یکی از بزرگترین دلایلشم وجود همین شبکه های اجتماعی بود. جالبه بدونین که از بین این ۳ اصطلاح : بلک فرایدی و حراجمعه و جمعه سیاه ٬ جمعه سیاه بیشترین سرچ و ترافیک رو به خودش اختصاص داده بود و این یعنی اکثر کاربران black Friday رو با اصطلاح جمعه سیاه میشناسن.
که همین آمار و ارقام (رفتار کاربران) نشون میده که در یک ماه اخیر بیشترین عبارتی که سرچ شده٬ جمعه سیاه هست ! در صورتی که پیش بینی میشه بلک فرایدی امسال بیشترین سرچ و ترافیک رو به خودش اختصاص خواهد داد که البته این یک پیش بینی خیلی ساده ست و هیچ اعتباری نداره. حراجمعه که کلا تعطیل خخخخخ
و این موضوعیه که هر سال در حد یک هفته نهایتا دو هفته خیلی بازارش داغه که بعدش تموم میشه میره تا سال بعد پس باید صاحبان کسب و کار های بزرگی که میخوان توی این دوره پربازده شرکت کنن٬ استراتژی خیلی خوبی باید داشته باشند.
جمعه سیاه و بلک فرایدی در ایران
این روزها تب و تاب بلک فرایدی یا جمعه سیاه به کشورهای دیگر دنیا هم رسیده است ولی همچنان این سنت در امریکا رواج بیشتری دارد. اگر شما هم به دنبال کالایی با قیمت بسیار مناسب تری هستید، توضیه میکنیم بلک فرایدی ۲۰۱۸ را فراموش نکنید؛ حراجمعه امسال برابر است با ۲ آذر. از حالا خود را برای آن روز آماده کنید.
خیلی نمی خوام وارد مباحث سئو تخصصی بشم. اما پیشنهاد می کنم با پیشینه این عبارات بیشتر آشنا بشین.
جمعه سیاه ، حراجمعه یا بلک فرایدی در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر بهشمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب میشود. در واقع جمعه سیاه ، یک روز تعطیل نیست اما سالها است که این روز، شلوغ ترین روز برای فروشندهها است. بلک فرایدی به قدری اهمیت دارد که فروشگاهها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم میآورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. . ویژگی جالب این حراجمعه ، تخفیفهای استثنایی و وسوسهانگیزی است که برای کالاهای خاص در نظر گرفته میشود و معمولا هم طرفداران بسیاری دارد. در جمعه سیاه معمولاً کالاهای گرانقیمت مثل پلی استیشن یا گوشی موبایل و تلویزیون طرفدار زیادی دارد اما واقعیت اینجاست که همیشه در این رویداد برنده واقعی کسی است که بتواند کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب و با قیمت عالی خریداری کند.
تاریخچه بلک فرایدی
نخستین کاربرد ثبت شده از عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه نه به خرید در دوران تعطیلات است که به بحران مالی مربوط می گردد؛ این واژه خصوصا به ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۹۶ میلادی اشاره دارد که بازار طلای آمریکا در آن به شدت دچار نوسان منفی شد.در آن زمان جی گولد و جیم فیسک دو نفر از سرمایه گذاران مطرح آمریکا با هم دست به یکی کردند تا آنچه در توان دارند روی دایره بگذارند و به یکباره هرمقدار طلا که می توانند را در بازار آمریکا خریداری نمایند تا در نهایت بتوانند با سودی هنگفت آن را به فروش برسانند. جمعه بعد از این اتفاق در ماه سپتامبر توطئه این دو نفر برملا شد و بازار سهام آمریکا دستخوش نوعی سقوط آزاد گردید که ورشکستی بسیاری (از بارون های آن دوران تا کشاورزان بی بضاعتش) را به دنبال داشت.
از اولین کاربردهای ثبتشده عبارت بلک فرایدی ، میتوان به مجله (Factory Management and Maintenance) در نوامبر سال ۱۹۵۱ اشاره کرد. در آن دوران کارگران به صورت دسته جمعی با همدیگر توافق میکردند، و به بهانههای مختلف مرخصی میگرفتند. بدین ترتیب، فردای روز عید شکرگزاری (روز جمعه) به کارخانهها نمیرفتند، و تعطیلاتی چهار روزه داشتند. (پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه). اما مثل بسیاری از کلمات دیگر زبان انگلیسی، کار برد عبارت حراجمعه به این صورت جا نیفتاد.
اما می رسیم به داستان واقعی و ریشه اصلی عبارت جمعه سیاه . ماجرا از این قرار است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی پلیس در شهر فیلادلفیا از این عبارت برای توصیف بی نظمی هایی استفاده می کرد که بعد از روز شکرگزاری و به خاطر هجوم حاشیه نشین ها و توریست ها به نواحی شهری به منظور خرید رخ می داد. به همین خاطر هم پلیس های فیلادلفیا غالبا نمی توانستند آن روز را مرخصی بگیرند و در خانه استراحت کنند، بلکه باید شیفت های کاری طولانی را سپری می کردند تا جمعیت و ترافیک اضافه ی شهرها را مدیریت نمایند.
زمان گذشت و تا سال ۱۹۶۱ میلادی بر میزان محبوبیت جمعه سیاه در فیلادلفیا اضافه گردید. به همین خاطر فروشندگان این منطقه بر آن شدند تا نام آن را از بلک فرایدی به بیگ فرایدی یا جمعه بزرگ تغییر دهند و از این طریق کمی از بار منفی اسم این روز بکاهند. مدت زمان زیادی طول کشید تا این عبارت در سرتاسر خاک آمریکا فراگیر شود و تا سال ۱۹۸۵ میلادی این اتفاق تحقق نیافت. اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی بود که خرده فروشان به راهی برای بازآفرینی حراجمعه و تبدیل نمودن آن به رویدادی دست یافتند که به جای معنا و مفهوم منفی بار مثبت را در ذهن مخاطبان ایجاد می کرد. نتیجه، مفهوم قرمز به مشکی بود که پیشتر به آن اشاره کردیم و منظور در واقع این بود که روز بعد از جشن شکرگزاری فرصتی را پیش روی فروشگاه های آمریکا قرار می داد تا به سوددهی دوباره برسند.
جایگاه بلک فرایدی در آمریکا و جهان
امروزه بیش از ۲۰ ایالت در آمریکا، روز بعد از عید شکرگزاری را تعطیل رسمی اعلام کردند. جمعه بعد از شکرگزاری، پرسودترین و شلوغترین روز خرید در سال به حساب میآید. اما همیشه اینطور نبود. دهۀ ۹۰ میلادی، جمعه سیاه در رتبه دهم تا پنجم پرسودترین روز خرید سیر میکرد. بهطور معمول شلوغترین روز خرید، شنبه پیش از کریسمس شناخته میشد. در سال ۲۰۰۳ و برای اولین بار، بلک فرایدی پرمنفعتترین روز سال لقب گرفت و به جز سال ۲۰۰۴ که به رتبه دوم سقوط کرد؛ تا به امروز همواره بهعنوان روز اول خرید در آمریکا شناخته میشود.
کدام کشورها بلک فرایدی دارند
بلک فرایدی کمکم به دیگر کشورهای دنیا هم سرایت کرده است؛ کشورهایی همچون انگلیس، کانادا، اوکراین، مکزیک به واسطه فروشگاههای اینترنتی حالا حراجمعه دارند. بعضی از کشورها هم حراجمعه ی خاص خود را دارند؛ مثل چین که فروشگاههایش در روز مجردها تخفیفهای ویژه دارند. در کانادا از سال ۲۰۰۸ جمعه سیاه هم وارد بازار آنها شد. بسیاری از کاناداییها برای خرید در بلک فرایدی از مرزهای کانادا خارج میشدند و به امریکا میرفتند. فروشگاههای کانادایی برای اینکه این حجم از فروش و سود را از دست ندهند، جمعه سیاه را در کانادا برگزار کردند.
در حوزهٔ خلیج فارس هم امارات و سایت سوق بهعنوان اولین کشوری که همگام با حراجمعه ی امریکا دست به حراجهای شگفتانگیز زد، با جمعه سفید وارد کوران داغ تخفیفها شد.
ساعت شروع حراجمعه
بهطور معمول، ساعت ثابتی را نمیتوان به شروع رویداد بلک فرایدی نسبت داد. با بالا گرفتن رقابت فروشگاههای حقیقی، هرکس سعی در جلو کشیدن ساعت این روز داشت. بازماندن مغازهها در کل ساعات شب، روال عادی این روز است. در سالهای گذشته، مغازهها رأس ساعت ۱۲ بامداد، درب فروشگاههای خود را باز میکردند. در سال ۲۰۱۰، فروشگاههای زنجیرهای (Toys “R” Us) ساعت ۱۰ شب روز عید شکرگزاری، حراجی جمعه سیاه را آغاز کردند. بسیاری باعرضه نمونه محصولات رایگان، مثل مداد شمعی و کتابهای نقاشی مشتریها را جذب میکردند. بسیاری از برندهای معتبر، نظیر ویکتوریا سیکرت (Victoria’s Secret)، نایکی (Nike) و پوما (Puma) از ساعات اولیه صبح عید شکرگزاری حراجمعه را شروع میکنند؛ و تا ۱۱ شب جمعه ادامه میدهند. برعکس آنها، مغازههایی هم بودند که در ساعات عادی روز جمعه حراجی را شروع، و تا ۲ بامداد شنبه ادامه میدادند.
چگونه در بلک فرایدی یا جمعه سیاه خرید کنیم؟
در بلک فرایدی زمان و سرعت عمل حرف اول را میزند. در روزهای حراج جمعه سیاه تعداد کالاها محدود است و با توجه به تخفیقی که دارند خیلی زود تمام میشوند. بنابراین در این روزها شما وقت ندارید تا در سایتها بگردید و ببینید کدام کالا بهتر است و کدام مدل مناسبتر است. باید از قبل آماده این روز مهم باشید.
شما با حجم زیادی از کالاهای مختلف در فروشگاههای مختلف روبهرو هستید. اول مشخص کنید چه نوع کالایی میخواهید. مثلاً اگر به دنبال هدفون هستید از قبل بررسی کنید که کدام برند و مدل هدفون به بودجهٔ شما میخورد. فروشگاهی هم که میخواهید از آن خرید کنید را انتخاب کنید و منتظر تخفیف جمعه سیاه باشید. حتماً شبکههای اجتماعی فروشگاه موردنظرتان را دنبال کنید. باید بدانید آنها از کی تخفیفهای خود را آغاز میکنند. در این چند روز مرتب باید گوش به زنگ باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از حراجمعه داشته باشید.
فرصت های خرید در بلک فرایدی
مواد غذایی
یکی از بهترین گزینههای برای خرید حراجمعه مواد غذایی ضروری با ماندگاری بالاست. برنج، چای، روغن، رب گوجه فرنگی، حبوبات و… خرید این مواد که میتوانید تا مدت ها آن ها را نگهداری کنید بسیار خرید پرسودی است. پس بهجای تلاش برای خرید کالاهای الکترونیک گران قیمت بهتر است واقعا محصولاتی را که به طور روزمره نیاز دارید خریداری کنید
لوازم آرایشی و بهداشتی
حتما از قیمتهای سرسامآور لوازم آرایشی بهداشتی خبر دارید. جمعه سیاه بهترین فرصت برای خرید محصولات بهداشتی روزمره مثل شامپو و نرمکننده و صابونهای مختلف و عطر و لوازم آرایشی است. معمولا در بلک فرایدی این محصولات با تخفیفهای استثنایی ارائه میشوند و توصیه میکنیم حتما سری به این بخش از کالاها در فروشگاههای آنلاین بزنید.
لوازم ضروری منزل
پودر ماشین لباسشویی، قرص ماشین ظرفشویی، انواع شویندهها و لوازم ضروری دیگری مثل نظمدهندهها و ملحفه و حوله از دیگر لوازم ضروری زندگی هستند که از اتفاق در روزهای حراجمعه کمتر کسی به سراغ آنها میرود. بهتر است شما با هوشمندی این محصولات را خریداری کنید چون قطعا پشمان نخواهید شد و بالاخره از آن استفاده خواهید کرد.
لباس بخرید!
پوشاک هم از آن جمله کالاهایی است که در بلک فرایدی بسیار مورد توجه قرار میگیرد. سعی کنید لباسی را انتخاب کنید که در مورد اندازه آن تا حدی اطمینان دارید. مثلا کفش یا پیراهن گزینههای سادهتری برای خرید هستند. البته جای نگرانی هم نیست چون بازارهای آنلاین کالای خریداری شده را با رعایت شرایط خاص بازپس گیری تا مدتی پس میگیرند.
بلک فرایدی در فروشگاههای آنلاین
با شروع سلطنت فروشگاههای آنلاین در بلک فرایدی سال ۲۰۰۵، شیوه جدیدی از حراجیها در تاریخ ثبت شد. بر اساس آمارها، چند سالی است که با روی کار آمدن فروشگاههای اینترنتی، مردم بیشتر به خرید اینترنتی روی آوردهاند و شاید کمکم دوران خریدهای حضوری رو به اتمام باشد. بر اساس آمار ۴۶ درصد از مردم امریکا قبل از خرید کردن حتما در اینترنت کالای خود را جستوجو میکنند و اطلاعاتی در مورد آن کسب میکنند. حالا جمعه سیاه را با نام فروشگهای اینترنتی بزرگی همچون آمازون یا ایبی میشناسند. دیگر بلک فرایدی تبدیل شده است به couch Friday! کاربران در خانه خود مینشینند و خیلی راحت کالایی را که از قبل انتخاب و بررسی کردهاند خریداری میکنند. همین فروشگاههای اینترنتی باعث شدهاند که حراجمعه دیگر محدود به یک روز نشود. بسیاری از فروشگاهها از چندین روز قبل تا چندین روز بعد از حراجمعه تخفیفهای داغ خود را عرضه میکنند. برای مثال امسال آمازون جشنوارهٔ بلک فرایدی خود را ۱۳ روز زودتر شروع میکند. پس شاید روزهای حراجی جمعه سیاه عنوان مناسبی برای این رویداد باشد. این روز اینقدر مهم است که نزدیک به ۳۰ درصد از فروش فروشگاهها در بلک فرایدی رخ میدهد. پس همهٔ فروشگاهها علاقه دارند در این روز بیشترین فروش را داشته باشند. از هر ۱۰ امریکایی، ۵ نفرشان در حراجمعه شرکت میکنند یا قصد شرکت دارند. تقریباً نیمی از مردم امریکا خود را برای چنین روز مهمی آماده میکنند و بهطور متوسط هر امریکایی ۳۰۰ دلار در جمعه سیاه خرید میکند.
مزیتهای خرید آنلاین
در خرید آنلاین لازم نیست مردم از چندین ساعت قبل در صف قرار گیرند، شب خود را خراب نمیکنند و عید خود را نیز کنار خانواده خواهند بود.
خرید آنلاین گرسنگی، خستگی، له شدن زیر دست و پای دیگران را ندارد و لازم نیست سرمای سوزناک را تحمل کرد.
هیچ خطری در خرید آنلاین جان خریداران را تهدید نمیکند.
خبری از اسلحه کشی و چاقو زدن نیست!
به کاربران آنلاین آسیب فیزیکی وارد نمیشود و دست کسی هم به اسپری فلفل نمیرسد.
هیچ ترافیکی وجود ندارد و خیابانها هم شلوغ نمی شوند.
مردم و نیروهای پلیس و اورژانس، شبی عادی خواهند داشت.
وقتی هم که افراد موفق شوند تا کالای مورد نظر خود را بخرند دیگر نگران نیستید که سارقین آنها را بدزدند.
بسیار پیش آمده که در خانه پای سیستم نشسته ایم و پروژه های مختلفی را انجام می دهیم و در قبالش پول دریافت می کنیم. اگر همچین موقعیتی را تجربه کرده اید باید بگویم که شما یک فریلنسر یا دورکار هستید. فریلنسر یعنی چی و به چه کسی فریلنسر می گویند؟
حدود ۵ سال پیش زمانی که دانشجو بودم، هرشب از ساعت ۱۱ تا ۴ صبح با لپ تاپ کارهای طراحی سایت و سئو را انجام می دادم. برادرم از تهران سفارش طراحی سایت می گرفت و من از فاصله ی ۱۲۰۰ کیلومتری پروژه ها را بدون حضور فیزیکی در دفتر تهران انجام می دادم و به هبچ وجه با مشتری در ارتباط نبودم. بعد از گذشت ۴سال هنگامی که با سایت های برون سپاری آشنا شدم، فهمیدم که طی این مدت من یک فریلنسر بوده ام. فریلنسر یعنی کسی که کاری را در مکان و زمان دلخواهش انجام می دهد و مشتریانش را به سلیقه ی خود انتخاب می کند. با این تفاسیر بد نیست تا با شرایط کاری فریلنسر آشنایی پیدا کنید. به همین منظور شما را به خواندن ادامه ی مقاله ی اختصاصی سیب سئو دعوت میکنم.
تجهیزات یک فریلنسر
همواره مسلح باشید! در حوزه ی فعالیتتان تا جایی که ممکن است لوازم و تجهیزات را مهیا کنید و آنان را به کار بگیرید. مثلا اگر شما یک طراح سایت هستید به لپ تاپ، مودم وای فای، ماوس، میز مناسب و یک فنجان قهوه نیازمندید.
مکان مناسب
همیشه سعی کنید تا در بهترین حالتی که برایتان امکان دارد، مشغول به کار شوید. به عنوان مثال اگر روی مبل احساس راحتی می کنید یک مبل خوب و مناسب تهیه کنید، اگر کار روی میز را ترجیح می دهید یک میز با رنگبندی شاد و پرانرژی انتخاب کنید. حتما به یاد داشته باشید که از محیط های خسته کننده و خوابآور دوری کنید و اگر شرایط مناسبی دارید محل کارتان را از محیط خواب جدا کنید.
تغدیه و میان وعده
یکی از بهترین نکاتی که باید در حین کار رعایت کنید توجه به سلامتی است. . اگر از فست فود و خوراکی های پرچرب نظیر کیک برای میان وعده استفاده می کنید باید بگویم که مسیر اشتباهی را در پیش گرفته اید. خوردن مواد مضر و پرچرب سبب کسالت و اضافه وزن میشود و انرژی شما را پایین می آورد. خوردن خوراکی های سالم و پرانرژی مثل خرما و کشمش و یا میوههای فصل و همچنین مغزهای خوراکی مفید مانند گردو، بادام، فندق و … می تواند راندمان کاریتان را بالا ببرد.
پوشش و لباس کار فریلنسر
درست است که محیط کارتان را اتاق خانه انتخاب کرده اید اما به یاد داشته باشید که کار کرد با لباس خانگی هیچگاه به شما حس و حال کار نمی دهد و چه بسا به سمت تخت خواب سوقتان دهد. پس اگر بالای ۸ ساعت کار می کنید به منظور حفظ تمرکز و قدرت خود حتما لباس رسمی تن کنید و محیط جدیتری برای خود فراهم کنید.
ارتباط با مشتری
اکثر اوقات ارتباط با مشتری آنهم از راه دور کار بسیار سختی است که باید درصدد ابزارهایی برای نگهداشتن این ارتباط به صورتی اقتصادی تر و راحت تر بود. یکی از این ابزارها تلگرام است اما در ایران به دلیل فیلتر بودن مشتریان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. پس باید به دنبال راهی بهتر بود که ضمن حفظ این ارتباط، محیطی رسمی تر نیز داشته باشد. ابزاری که من استفاده میکنم ترلو = Trello است. یک سیستم تحت وب برای مدیریت پروژه ها و ارتباط با مشتریان که هم محیط سادهای دارد و هم استفاده از آن بسیار آسان است.
مدیریت زمان فریلنسینگ
وقتی به عنوان فریلنسر شروع به کار می کنید خودتان همه کاره اید پس باید توجه داشته باشید که مدیریت همه چیز را تحت نظر خود بگیرید. شما منشی خود هستید پس نباید مدیریت زمان از دستتان در برود. همینکه بتوانید زمان را مدیریت کنید و هرچیزی را به موقع انجام دهید، کارفرما و پروژهها کاملا تحت تسلط شما خواهند بود و برایتان موفقیت به همراه می آورد.
استراحت و ورزش
اگر می خواهید ساعات طولانی کار کنید و راندمان کاریتان را بالا ببرید از ورزش و استراحت غافل نشوید. ثابت نشستن و کار کردن مدام خستگی و بی حوصلگی را به دنبال دارد. بعد از هر ۷۵ دقیقه کار، ۵ دقیقه به چشمانتان استراحت دهید، ورزشهای کمر انجام دهید و به مدت ۲ دقیقه دراز بکشید یا این کار هم بر خستگی خود غلبه می کنید هم ذهنتان را برای چند دقیقه آزاد می گذارید.
برای خود ارزش قائل شوید
زمانی دیگران به ارزش کار شما پی می برند که شما گوهر درونی خود را بشناسید. اگر به ارزش کار خود پی بردید و اعتماد به نفس پیدا کردید، بدانید که برای دیگران نیز همانقدر قدرتمندید. پس طوری خود را نشان دهید که میخواهید دیگران شما را با آن چشم ببینند. کلاس کاریتان را حفظ کنید و در هر صورت برای خود و کاری که انجام می دهید ارزش قائل شوید حتی اگر به بهای از دست دادن مشتری باشد.
بازدید و تبلیغات
تا زمانی که خود را به نمایش نگذارید دیده نمی شوید. برای دیده شدن نباید قدرت فضای مجازی خصوصا اینستاگرام را نایدیده بگیرید. یکی از موثرترین راه هایی که بدون هیچ هزینه های برای شما بیلبورد تبلیغاتی می شود اینستاگرام است. حتما آن را جدی بگیرید و اگر نحوه ی درست تبلیغات با آن را نمی دانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.
هزینه و دستمزد فریلنسر ها
شما کارمند نیستید بنابراین مدیریت مالی نیز بر عهده ی شماست. شما باید تعیین کنندهی قیمت باشید و برای مراحلی که در کار انجام می دهید هزینه دریافت کنید.
وبسایت شخصی یک فریلنسر
داشتن وبسایت شخصی برای شما بسیار مهم است چرا که می توانید نمونه کارهایتان را در آنجا به نمایش بگذارید و از این طریق هم کلاس کاری خود را حفظ کنید و هم ویترینی جهت بازدید مشتریان ایجاد می کنید. اگر توانایی ساخت وبسایت را ندارید یا از پس هزینه های آن برنمی آیید و یا هنوز به ضرورت ایجاد آن پی نبردهاید، می توانید وبلاگ برای خود داشته باشید هرچند که اهمیت وبسایت بسیار بیشتر است.
اعتمادسازی
همیشه حس اعتماد را در مشتری به وجود بیاورید. اگر مدیریت زمان درست داشته باشید و به موقع پروژه ها را تحویل دهید سبب فزایش اعتماد بین خود و مشتری می شوید. اگر تحت هر شرایطی مشتریتان بدقولی کرد یا با شما اختلاف نظر داشت همواره حق را به او بدهید و نگذارید حس خوب اعتمادی که میانتان شکل گرفته از بین برود.
خدمات پس از فروش یا CRM
اگر چنین دیدگاهی دارید که پس از دریافت هزینه کارتان به اتمام رسیده است، مشتریتان را از دسترفته بدانید. کار اصلی زمانی شروع می شود که پشتیبانی و خدمات مشاوره به مشتری بدهید و خیالش را بابت تمامی مسائل حاشیه های راحت کنید. به مشتری همواره حس اطمینان بدهید که در صورت بروز هر مشکلی در کنارش خواهید بود و حس رضایت را در وی مرتبا القا کنید.
برندینگ و روح بخشی به شخصیت خود
یکی از اصلیترین کارهایی که باید در حوزهی فریلنسینگ برای خود انجام دهید، پرسنال برندینگ یا شخصی سازی برند است. شما برچسب شرکت خاصی را یدک نمی کشید پس بسیار مهم است که چگونه و تحت چه عنوانی خود را بین مشتریان جا بیندازید و برای خویش لقب درست کنید. با توجه به تخصص و حرفه و مهارتتان برای خود برندسازی کنید تا هنگامی که اسمی از آن برند برده شود مشتریان به یاد شما بیفتند.
انتخاب مشتری
بر اساس یک تجربه همیشه شما در آخرین مرحله مشتری را انتخاب کنید، به این معنا که حق ادامه ی همکاری و عقد قرارداد با شما باشد و نه با کارفرما !