کمی با بلک فرایدی یا جمعه سیاه و حراجمعه بیشتر آشنا شوید | سیب سئو | سئو و بهینه سازی و تولید محتوا

کمی با بلک فرایدی یا جمعه سیاه و حراجمعه بیشتر آشنا شوید

خیلی از ماها برای اولین بار با اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه توسط سایت هایی مثل دیجی کالا ٬ بامیلو و …. آشنا شدیم. سال پیش بیشترین نرخ بازدید و ترافیک در این حوزه رو در ۵ سال اخیر داشتیم. یکی از بزرگترین دلایلشم وجود همین شبکه های اجتماعی بود. جالبه بدونین که از بین این ۳ اصطلاح : بلک فرایدی و حراجمعه و جمعه سیاه ٬ جمعه سیاه بیشترین سرچ و ترافیک رو به خودش اختصاص داده بود و این یعنی اکثر کاربران black Friday رو با اصطلاح جمعه سیاه میشناسن.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه و حراجمعه

که همین آمار و ارقام (رفتار کاربران) نشون میده که در یک ماه اخیر بیشترین عبارتی که سرچ شده٬ جمعه سیاه هست ! در صورتی که پیش بینی میشه  بلک فرایدی امسال بیشترین سرچ و ترافیک رو به خودش اختصاص خواهد داد که البته این یک پیش بینی خیلی ساده ست و هیچ اعتباری نداره. حراجمعه که کلا تعطیل خخخخخ

بلک فرایدی جمعه سیاه حراجمعه

و این موضوعیه که هر سال در حد یک هفته نهایتا دو هفته خیلی بازارش داغه که بعدش تموم میشه میره تا سال بعد پس باید صاحبان کسب و کار های بزرگی که میخوان توی این دوره پربازده شرکت کنن٬ استراتژی خیلی خوبی باید داشته باشند.

جمعه سیاه و بلک فرایدی در ایران

این روزها  تب و تاب بلک فرایدی یا جمعه سیاه به کشورهای دیگر دنیا هم رسیده است ولی همچنان این سنت در امریکا رواج بیشتری دارد. اگر شما هم به دنبال کالایی با قیمت بسیار مناسب‌ تری هستید، توضیه می‌کنیم بلک فرایدی ۲۰۱۸ را فراموش نکنید؛ حراجمعه امسال برابر است با ۲ آذر. از حالا خود را برای آن روز آماده کنید. بلک فرایدی بامیلو

بلک فرایدی فروشگاه دیجی کالا

خیلی نمی خوام وارد مباحث سئو تخصصی بشم . اما پیشنهاد می کنم با پیشینه این عبارات بیشتر آشنا بشین.

جمعه سیاه ، حراجمعه یا بلک فرایدی در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعه سیاه ، یک روز تعطیل نیست اما  سال‌ها است که این روز، شلوغ ترین روز برای فروشنده‌ها است. بلک فرایدی به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. . ویژگی جالب این حراجمعه ، تخفیف‌های استثنایی و وسوسه‌انگیزی است که برای کالاهای خاص در نظر گرفته می‌شود و معمولا هم طرفداران بسیاری دارد. در جمعه سیاه معمولاً کالاهای گران‌قیمت مثل پلی استیشن یا گوشی موبایل و تلویزیون طرفدار زیادی دارد اما واقعیت اینجاست که همیشه در این رویداد برنده واقعی کسی است که بتواند کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب و با قیمت عالی خریداری کند.

تاریخچه بلک فرایدی

نخستین کاربرد ثبت شده از عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه نه به خرید در دوران تعطیلات است که به بحران مالی مربوط می گردد؛ این واژه خصوصا به ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۹۶ میلادی اشاره دارد که بازار طلای آمریکا در آن به شدت دچار نوسان منفی شد.در آن زمان جی گولد و جیم فیسک دو نفر از سرمایه گذاران مطرح آمریکا با هم دست به یکی کردند تا آنچه در توان دارند روی دایره بگذارند و به یکباره هرمقدار طلا که می توانند را در بازار آمریکا خریداری نمایند تا در نهایت بتوانند با سودی هنگفت آن را به فروش برسانند. جمعه بعد از این اتفاق در ماه سپتامبر توطئه این دو نفر برملا شد و بازار سهام آمریکا دستخوش نوعی سقوط آزاد گردید که ورشکستی بسیاری (از بارون های آن دوران تا کشاورزان بی بضاعتش) را به دنبال داشت.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه ؟

از اولین کاربردهای ثبت‌شده عبارت بلک فرایدی ، می‌توان به مجله (Factory Management and Maintenance) در نوامبر سال ۱۹۵۱ اشاره کرد. در آن دوران کارگران به صورت دسته جمعی با همدیگر توافق می‌کردند، و به بهانه‌های مختلف مرخصی می‌گرفتند. بدین ترتیب، فردای روز عید شکرگزاری (روز جمعه) به کارخانه‌ها نمی‌رفتند، و تعطیلاتی چهار روزه داشتند. (پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه). اما مثل بسیاری از کلمات دیگر زبان انگلیسی، کار برد عبارت حراجمعه به این صورت جا نیفتاد.

اما می رسیم به داستان واقعی و ریشه اصلی عبارت جمعه سیاه . ماجرا از این قرار است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی پلیس در شهر فیلادلفیا از این عبارت برای توصیف بی نظمی هایی استفاده می کرد که بعد از روز شکرگزاری و به خاطر هجوم حاشیه نشین ها و توریست ها به نواحی شهری به منظور خرید رخ می داد. به همین خاطر هم پلیس های فیلادلفیا غالبا نمی توانستند آن روز را مرخصی بگیرند و در خانه استراحت کنند، بلکه باید شیفت های کاری طولانی را سپری می کردند تا جمعیت و ترافیک اضافه ی شهرها را مدیریت نمایند.

زمان گذشت و تا سال ۱۹۶۱ میلادی بر میزان محبوبیت جمعه سیاه در فیلادلفیا اضافه گردید. به همین خاطر فروشندگان این منطقه بر آن شدند تا نام آن را از بلک فرایدی به بیگ فرایدی یا جمعه بزرگ تغییر دهند و از این طریق کمی از بار منفی اسم این روز بکاهند. مدت زمان زیادی طول کشید تا این عبارت در سرتاسر خاک آمریکا فراگیر شود و تا سال ۱۹۸۵ میلادی این اتفاق تحقق نیافت. اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی بود که خرده فروشان به راهی برای بازآفرینی حراجمعه و تبدیل نمودن آن به رویدادی دست یافتند که به جای معنا و مفهوم منفی بار مثبت را در ذهن مخاطبان ایجاد می کرد. نتیجه، مفهوم قرمز به مشکی بود که پیشتر به آن اشاره کردیم و منظور در واقع این بود که روز بعد از جشن شکرگزاری فرصتی را پیش روی فروشگاه های آمریکا قرار می داد تا به سوددهی دوباره برسند.

جایگاه بلک فرایدی در آمریکا و جهان

امروزه بیش از ۲۰ ایالت در آمریکا، روز بعد از عید شکرگزاری را تعطیل رسمی اعلام کردند. جمعه بعد از شکرگزاری، پرسودترین و شلوغ‌ترین روز خرید در سال به حساب می‌آید. اما همیشه این‌طور نبود. دهۀ ۹۰ میلادی، جمعه سیاه در رتبه دهم تا پنجم پرسودترین روز خرید سیر می‌کرد. به‌طور معمول شلوغ‌ترین روز خرید، شنبه پیش از کریسمس شناخته می‌شد. در سال ۲۰۰۳ و برای اولین بار، بلک فرایدی پرمنفعت‌ترین روز سال لقب گرفت و به جز سال ۲۰۰۴ که به رتبه دوم سقوط کرد؛ تا به امروز همواره به‌عنوان روز اول خرید در آمریکا شناخته می‌شود.

بلک فرایدی چیست

کدام کشورها بلک فرایدی دارند

بلک فرایدی کم‌کم به دیگر کشورهای دنیا هم سرایت کرده است؛ کشورهایی همچون انگلیس، کانادا، اوکراین، مکزیک به واسطه فروشگاه‌های اینترنتی حالا حراجمعه دارند. بعضی از کشورها هم حراجمعه ی خاص خود را دارند؛ مثل چین که فروشگاه‌هایش در روز مجردها تخفیف‌های ویژه دارند. در کانادا از سال ۲۰۰۸ جمعه سیاه هم وارد بازار آن‌ها شد. بسیاری از کانادایی‌ها برای خرید در بلک فرایدی از مرزهای کانادا خارج می‌شدند و به امریکا می‌رفتند. فروشگاه‌های کانادایی برای اینکه این حجم از فروش و سود را از دست ندهند، جمعه سیاه را در کانادا برگزار کردند.

در حوزه‌ٔ خلیج فارس هم امارات و سایت سوق به‌عنوان اولین کشوری که  همگام با حراجمعه ی امریکا دست به حراج‌های شگفت‌انگیز زد، با جمعه سفید وارد کوران داغ تخفیف‌ها شد.

جمعه سیاه ۲۰۱۸

ساعت شروع حراجمعه

به‌طور معمول، ساعت ثابتی را نمی‌توان به شروع رویداد بلک فرایدی نسبت داد. با بالا گرفتن رقابت فروشگاه‌های حقیقی، هرکس سعی در جلو کشیدن ساعت این روز داشت. بازماندن مغازه‌ها در کل ساعات شب، روال عادی این روز است. در سال‌های گذشته، مغازه‌ها رأس ساعت ۱۲ بامداد، درب فروشگاه‌های خود را باز می‌کردند. در سال ۲۰۱۰، فروشگاه‌های زنجیره‌ای (Toys “R” Us) ساعت ۱۰ شب روز عید شکرگزاری، حراجی جمعه سیاه را آغاز کردند. بسیاری باعرضه نمونه محصولات رایگان، مثل مداد شمعی و کتاب‌های نقاشی مشتری‌ها را جذب می‌کردند. بسیاری از برندهای معتبر، نظیر ویکتوریا سیکرت (Victoria’s Secret)، نایکی (Nike) و پوما (Puma) از ساعات اولیه صبح عید شکرگزاری حراجمعه را شروع می‌کنند؛ و تا ۱۱ شب جمعه ادامه می‌دهند. برعکس آن‌ها، مغازه‌هایی هم بودند که در ساعات عادی روز جمعه حراجی را شروع، و تا ۲ بامداد شنبه ادامه می‌دادند.

چگونه در بلک فرایدی یا جمعه سیاه خرید کنیم؟

در بلک فرایدی زمان و سرعت عمل حرف اول را می‌زند. در روزهای حراج جمعه سیاه تعداد کالاها محدود است و با توجه به تخفیقی که دارند خیلی زود تمام می‌شوند. بنابراین در این روزها شما وقت ندارید تا در سایت‌ها بگردید و ببینید کدام کالا بهتر است و کدام مدل مناسب‌تر است. باید از قبل آماده این روز مهم باشید.

شما با حجم زیادی از کالاهای مختلف در فروشگاه‌های مختلف روبه‌رو هستید. اول مشخص کنید چه نوع کالایی می‌خواهید. مثلاً اگر به دنبال هدفون هستید از قبل بررسی کنید که کدام برند و مدل هدفون به بودجهٔ شما می‌خورد. فروشگاهی هم که می‌خواهید از آن خرید کنید را انتخاب کنید و منتظر تخفیف جمعه سیاه باشید. حتماً شبکه‌های اجتماعی فروشگاه موردنظرتان را دنبال کنید. باید بدانید آن‌ها از کی تخفیف‌های خود را آغاز می‌کنند. در این چند روز مرتب باید گوش به زنگ باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از حراجمعه داشته باشید.

بلک فرایدی ۲۰۱۸

فرصت های خرید در بلک فرایدی

مواد غذایی

یکی از بهترین گزینه‌های برای خرید حراجمعه مواد غذایی ضروری با ماندگاری بالاست. برنج، چای، روغن، رب گوجه فرنگی، حبوبات و… خرید این مواد که می‌توانید تا مدت ها آن ها را نگهداری کنید بسیار خرید پرسودی است. پس به‌جای تلاش برای خرید کالاهای الکترونیک گران قیمت بهتر است واقعا محصولاتی را که به طور روزمره نیاز دارید خریداری کنید

 لوازم آرایشی و بهداشتی

 حتما از قیمت‌های سرسام‌آور لوازم آرایشی بهداشتی خبر دارید. جمعه سیاه بهترین فرصت برای خرید محصولات بهداشتی روزمره مثل شامپو و نرم‌کننده و صابون‌های مختلف و عطر و لوازم آرایشی است. معمولا در بلک فرایدی این محصولات با تخفیف‌های استثنایی ارائه می‌شوند و توصیه می‌کنیم حتما سری به این بخش از کالاها در فروشگاه‌های آنلاین بزنید.

 لوازم ضروری منزل

پودر ماشین لباسشویی، قرص ماشین ظرفشویی، انواع شوینده‌ها و لوازم ضروری دیگری مثل نظم‌دهنده‎‌ها و ملحفه و حوله از دیگر لوازم ضروری زندگی هستند که از اتفاق در روزهای حراجمعه کمتر کسی به سراغ آنها می‌رود. بهتر است شما با هوشمندی این محصولات را خریداری کنید چون قطعا پشمان نخواهید شد و بالاخره از آن استفاده خواهید کرد.

جمعه سیاه در ایران

لباس بخرید!

پوشاک هم از آن جمله کالاهایی است که در بلک فرایدی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. سعی کنید لباسی را انتخاب کنید که در مورد اندازه آن تا حدی اطمینان دارید. مثلا کفش یا پیراهن گزینه‌های ساده‌تری برای خرید هستند. البته جای نگرانی هم نیست چون بازارهای آنلاین کالای خریداری شده را با رعایت شرایط خاص بازپس گیری تا مدتی پس می‌گیرند.

بلک فرایدی در فروشگاه‌های آنلاین

با شروع سلطنت فروشگاه‌های آنلاین در بلک فرایدی سال ۲۰۰۵، شیوه جدیدی از حراجی‌ها در تاریخ ثبت شد. بر اساس آمارها، چند سالی است که با روی کار آمدن فروشگاه‌های اینترنتی، مردم بیشتر به خرید اینترنتی روی آورده‌اند و شاید کم‌کم دوران خریدهای حضوری رو به اتمام باشد. بر اساس آمار ۴۶ درصد از مردم امریکا قبل از خرید کردن حتما در اینترنت کالای خود را جست‌وجو می‌کنند و اطلاعاتی در مورد آن کسب می‌کنند. حالا جمعه سیاه را با نام فروشگ‌های اینترنتی بزرگی همچون آمازون یا ای‌بی می‌شناسند. دیگر بلک فرایدی تبدیل شده است به couch Friday!  کاربران در خانه خود می‌نشینند و خیلی راحت کالایی را که از قبل انتخاب و بررسی کرده‌اند خریداری می‌کنند. همین فروشگاه‌های اینترنتی باعث شده‌‌اند که حراجمعه دیگر محدود به یک روز نشود. بسیاری از فروشگاه‌ها از چندین روز قبل تا چندین روز بعد از حراجمعه تخفیف‌های داغ خود را عرضه می‌کنند. برای مثال امسال آمازون جشنوارهٔ بلک فرایدی خود را ۱۳ روز زودتر شروع می‌کند. پس شاید روزهای حراجی جمعه سیاه عنوان مناسبی برای این رویداد باشد. این روز اینقدر مهم است که نزدیک به ۳۰ درصد از فروش فروشگاه‌ها در بلک فرایدی رخ می‌دهد. پس همهٔ فروشگاه‌ها علاقه دارند در این روز بیشترین فروش را داشته باشند. از هر ۱۰ امریکایی، ۵ نفرشان در حراجمعه شرکت می‌کنند یا قصد شرکت دارند. تقریباً نیمی از مردم امریکا خود را برای چنین روز مهمی آماده می‌کنند و به‌طور متوسط هر امریکایی ۳۰۰ دلار در جمعه سیاه خرید می‌کند.

مزیت‌های خرید آنلاین

در خرید آنلاین لازم نیست مردم از چندین ساعت قبل در صف قرار گیرند، شب خود را خراب نمی‌کنند و عید خود را نیز کنار خانواده خواهند بود.

خرید آنلاین گرسنگی، خستگی، له شدن زیر دست و پای دیگران را ندارد و لازم نیست سرمای سوزناک را تحمل کرد.

هیچ خطری در خرید آنلاین جان خریداران را تهدید نمی‌کند.

خبری از اسلحه کشی و چاقو زدن نیست!

به کاربران آنلاین آسیب فیزیکی وارد نمی‌شود و دست کسی هم به اسپری فلفل نمی‌رسد.

هیچ ترافیکی وجود ندارد و خیابان‌ها هم شلوغ نمی شوند.

مردم و نیروهای پلیس و اورژانس، شبی عادی خواهند داشت.

وقتی هم که افراد موفق شوند تا کالای مورد نظر خود را بخرند دیگر نگران نیستید که سارقین آنها را بدزدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *